Rotterdam en Constanta, de logistieke as van Europa

26 Apr

Door Suzanne Huig

De Europese Commissie heeft de havens van Rotterdam en de Roemeense haven Constanta eindelijk toestemming gegeven om samen te werken. Met het aangaan van de samenwerking zetten beide havens in op de ontwikkelingen van de logistieke oost-west as in Europa. 

Gelegen aan de weerszijden van de grenzen van de Europese Unie, zijn Roemenië  en Nederland de logistieke poorten van Europa. Door nauwere samenwerking op het gebied van binnenvaart, kunnen deze landen ‘de logistieke as van Europa’ vormen. Beide havens bedienen een ander deel van het achterland. Allebei de havens hebben ook een goed binnenvaart netwerk. Bij ons is dat de Rijn/Maas. In Roemenie is dat de Donau. Het achterland van Rotterdam en Roemenie kan zo dichter bij elkaar komen. De samenwerking gaat er in elk geval voor zorgen dat er minder heffingen betaald hoeven te worden. De binnengrenzen van de EU worden dankzij de samenwerking namelijk groter, waardoor er minder grensbelasting betaald hoeft te worden. Zonder de samenwerking gaan de schepen bijvoorbeeld via Griekenland en de Balkan waardoor de schepen meerdere keren grensbelasting moeten betalen.

Volgens woordvoerder Willem Bonekamp van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de samenwerking lang op zich laten wachten dankzij de Europese Commissie. ‘Al jaren probeert de haven van Rotterdam een samenwerking met Constanta aan te gaan. De Europese Commissie vond de Roemeense haven eerst niet genoeg ontwikkeld om de samenwerking aan te gaan. De Roemeense haven van Constanta is een historische logistiek knooppunt aan de Zwarte Zee met het gezicht gericht naar Azië. Constanta staat nu op het punt zich te ontwikkelen tot modern overslag bedrijf aan de Oostgrens van de Unie, waardoor de Europese Commissie de samenwerking wel toestaat.’

Hoe de landen preciess samen gaan werken is nog niet duidelijk. De minister van Transport in Roemenië heeft haar haven de opdracht gegeven om samen met de Rotterdamse haven een concreet plan voor samenwerking op te stellen. In juni moet het concrete plan klaar zijn.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm
http://www.portofrotterdam.com/nl/Over-de-haven/Pages/default.aspx
Woordvoerder van ministerie van Infrastructuur en Milieu: Willem Bonekamp

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: